BRP SLIPPER TØRRDRAKT TIL PÅSKE
Winter is leaving
Norge og Skandinavia er en kald del av vår klode. Selv en kort sommersesong inneholder ikke alltid solskinn og tropevarme i store deler av vår langstrakte kystlinje. Fjorårets fantastiske sommer tiltross, å kle seg godt å riktig utvider og forlenger vannscootersesongen betraktelig. I tillegg kan man naturigvis utnytte langt flere grå sommerdager ute på vannet med egnet bekledning og utstyr.
Tørrdrakt er ganske enkelt løsningen.
At Sea-Doo ikke har hatt tørrdrakt i sitt sortiment er derfor kanskje noe underlig, i allefall sett med våre nordiske øyne. Men vi skal ikke glemme at vannscootervikinger tross alt ikke utgjør en stor del av totalmarkedet for vannscootere. Andelen av vannscooterførere som kun er solskinnførere her hjemme må også tas i betraktning. Samt at det å invistere i både våtdrakt og eventuelt tørrdrakt utgjør en vesentlig kostnad for mange. Markedet for salg av tørrdrakter er derfor kanskje ikke det største. Men siden den øker muligheten for å bruke vannscootere bør også tørrdrakt være en naturlig del av sortimentet til alle de store vannscooter produsentene slik vi ser det. Selv om det er langt viktigere å ha en tørrdrakt i ditt eget garderobeskap, uavhengig av hvem som produserte den.
Med en god tørrdrakt vil du holde vinterens begrensninger på avstand, både på vårparten men kanskje spesielt på høsten mens vanntemperaturene fortsatt er på sitt høyeste mens luften blir kaldere. Og som nevnt vil lengre turer med varierende vær, eller rett og slett gråværsdager langt mer aktuelt for flere personer.
Endelig, får man derfor si, er Sea-Doo nå ute med en egenutviklet tørrdrakt. Drakten er på sentrallager første uke i april, og trolig klar hos landets forhandlere før påske i følge BRP Norway AS. Drakten vil i utgangspunktet selges i Europa.
Gult er kult
Den nye Sea-Doo tørrdrakten fås kun i gult og sort, kult for den som liker gult, men kanskje ett ankepunkt for de som liker andre farger eller vil at utstyr skal matche maskin og annet utstyr i andre farger. Men her har nok BRP latt sikkerhet gå foran alt, gult er tross alt ikke en ulempe om man skal sees godt på eller i vannet. Så setter du sikkerhet foran posørbehovet er fargevalget til Sea-Doo altså en fordel hele veien. Velger du tørrdrakt er vel uansett komfort og sikkerhet noe du prioriterer. Er farge viktigere er det naturligvis en rekke andre tørrdrakter på markedet i samme prisområde eller dyrere, disse er stort sett tilpasset kajakk og andre aktiviteter.
Når det gjelder matchende vester derimot er det ikke en overflod å velge i, men flere modeller i sort og grå fra Sea-Doo finnes. Eventuelt finnes det naturligvis en rekke andre produsenter som kan vurderes om du ikke allerede har en vest liggende.
3 years in the making
Allerede i fjor vår og sommer fikk vi se og teste Sea-Doo tørrdrakten, BRP har også vist frem drakten på flere messer tidligere i Norge og skandinavia, men altså ikke gått ut offentlig med produktet før nå. Dette skyldes i hovedsakt treghet rundt besluttning om design og endelig produksjon, og vi har derfor heller ikke gått ut med info om drakten før nå. Arbeidet med utvikling av den nye tørrdrakten går faktisk over 3 år tilbake i tid, ifølge BRP selv. Men, la oss se litt nærmere på hva det er Sea-Doo har å tilby av funksjoner til en veiledende pris på 7990kr ink.mva.
Funksjoner og kvalitet
Noen langtidstest av drakten er desverre ikke gjennomført, men med noen timer på sjøen og med ulike personer som har testet den har vi allikevel nok av inntrykk å kunne dele med dere.
Åpning og glidelås
Lang og kraftig glidelås med god åpning var ett stort pluss, ingenting er mer frustrerende enn å måtte kjempe seg inn i drakten og få armer og hode på plass. Glidelåsen var noe kronglete å lukke når den var helt tilbaketrukket, den hektet seg også av og til fast i en liten avlastningshempe helt øverst. Etter litt trening gikk dette for såvidt smertefritt, og det skadet heller ikke med litt zipperwax vi hadde liggende fra Jettribe. Litt voks anbefales forøvrig benyttet på alle glidelåser til sko, våtdrakter osv. sparer deg for litt irritasjon du ikke viste du hadde.
Bukseseler
Som de fleste tørrdrakter har også Sea-Doo drakten bukseseler. Reimene virker å være av god kvalitet og merkes ikke under kjøring. Strammingen er enkel å justere, og spennene kommer ikke iveien eller gnager under kjøring. Spennene virker å være av ok kvalitet, og det vil overaske om disse skulle vise seg å ikke tåle tidens tann.
Integrert hette
Drakten inneholder en fast integrert hette, denne bidrar til at kragen er relativt dominerende og tykk. Det er litt vanskelig å lande på hva vi tenker om denne. Slik drakten er designet fungerer hetten utmerket både sammenrullet og utrullet over hodet. Enkel å dra ut og rulle sammen er den også, selv med 3mm hansker.
I hastigheter over 35-40 knop ble det raskt klart at man er bedre tjent med å benytte neopren hette eller hjelm, fremfor å dra hetten over hodet. Og det er akkurat her den tykke kragen trekker litt ned, ved bruk sammen med hjelm presser kragen litt frustrerende mot hjelmens underside. Siden vi ofte kjører med nettopp hjelm blir dette altså ett minuspunkt for oss, men trolig vil de fleste uansett kjøre med neopren hette og briller, og med den komboen fungerer hetten og kragen fantastisk. Verdt å merke seg er at neoprenhetten fra Sea-Doo selges separat, det samme gjelder ders nye type neoprenhansker, pris og info om disse kommer vi tilbake til.
Koklusjonen blir altså at de som kjører mye med hjelm på vår og høst, trolig bør vurdere andre typer drakt med lavere krage, for alle andre fungerer dette utmerket.
Solide mansjetter, sterke sømmer og godt stoff
Drakten har solide neopren mansjetter både i hals og armer, sømmer virker sterke er er i tillegg limt/tapet på utsatte steder. Langturtest over 2 og 3 dager er desverre ikke gjennomført, det er ved slike lengre turer spesielt halsen settes på prøve, når sjeggstubbene begynner å irritere. Vi har ingen indikasjon på at dette skal være værre eller bedre ved denne drakten, enn de andre vi har prøvd og benytter jevnlig.
Spesielt sømmene og styrken på armmansjettene er viktig for oss, da disse belastes kraftig når man tar drakten av og på gjenntatte ganger. Mer enn en gang har vi ødelagt mansjetter på blant annet våre Crewsaver drakter, og det er naturligvis noe man ikke ønsker. Igjen må vi påpeke at drakten ikke er testet over lang tid, men det vi har sett lover godt og kvaliteten på materialvalgene står ikke tilbake fra tilsvarende drakter i samme prisområde. At drakten og stoffet tåler vann er naturligvis en selvfølge, men at drakten holder tett ved dukkert er langt viktigere en om stoffet blir mettet av vann i det ytterste laget. Våre uhøytidlige tester både fra kai og vannscooter viser at mannsjettene holder tett. Å fjerne luft fra drakten er også uproblematisk, både på land og i vannet. Normalt impregnerer vi våre drakter, men selv uten impregnering prellet altså vannet av drakten helt uprobematisk. Alt i alt fant vi bare positive erfaringer her.
Integrerte sko
Sea-Doo har valgt å gå for integrerte sko, da med faste skostørrelser tilpasset de ulike draktstørrelsene. At sko er inkludert i prisen gir natulrigvis en merverdi, og hvem liker vel ikke å få mest mulig for pengene? Ulempen blir om skostørrelsene din ikke matcher draktstørrelsen. Vi er vel litt overasket over at BRP valgte dette fremfor en latex sokk eller ren mansjett slik det fleste andre produsenter velger. Dette gir større frihet for valg av eget fottøy og ville trolig gitt flere muligheten til å kjøpe drakten. Skoene i seg selv fungerte godt, det var rom for tykke sokker og de isolerte greit. Godt feste gir skoene også, men er merkbart litt mer klompete enn racing og neopren skoene vi benytter til våre andre tørr og våtdrakter. Alt i alt fungerer skoene bra og er med på å forsvare prisen på drakten.
Sko størrelser følger draktstørrelsene:
S:38-39 M:40-41 L:42-43 XL:43-45
Antiskli bakside
Til forskjell fra flere av våre tørrdrakter har Sea-Doo drakten pålimt felter med antiskli materiale i setepartiet. I forskjell til eksempelvis Gecco grip som vi har på våre Jettribe våtdrakter er nok gir nok ikke disse feltene like godt feste. Men sammenlignet tørdrakter helt uten antisklistoff på baken fungerer Sea-Doo løsningen overaskende bra, ikke for lite og ikke for mye. Slitestyrken vet vi enda for lite om på disse feltene. Det bør vel også legges til at draktene er relativt romslige og det er mer enn nok stoff i lengderettning til at man ikke blir påvirket av å kjøre i sittende stilling, selv med mye varmetøy under.
BRP Sea-Doo har ikke revelusjonert tørrdrakten på noen måte, men utvalget er nå utvidet og man slipper å kun se etter tørrdrakter myntet på kajakk og kitere. Utvalget på tørrdrakter har i løpet av 2018/2019 blitt utvidet betraktelig, 88 Motorsport og Jettribe kom begge med vannscootertilpassede drakter. Sea-Doo drakten står ikke tilbake for noen av disse, og de har alle fordeler og ulemper. Sea-Doo drakten legger seg noe høyere på prislisten enn den meget populære Crewsaver Cirius drakten, men helt på linje med de fleste andre topp end drakter. Er den verdt prisen på 7990kr? Ja, så lenge den passer deg i størrelse på drakt og sko.
Ut over det som allerede er nevnt, er det eneste vi har å utsette på drakten, er at den mangler glidelås i skrittet. Noe vi gjenntok til det kjedsommelige ovenfor BRP i fjor, men vi var kom nok desverre for sent inn i denne prosessen. La oss håpe man endrer dette på neste modell. Flere andre tørrdrakter mangler også luke for vannlating, men hadde dette vært på plass hadde nok den nye drakten oppnådd nesten full score fra vår side.
Positivt:
- Gode materialvalg og skjøter.
- Integrerte sko.
- Antisklibelegg bak.
- Neopren mansjetter.
- Behagelig hals.
- Integrert hette som kan skjules.
- Solide og brede seler.
- Stor åpning/glidelås.
- Flott transportpose.
- Bemerkninger:
- Faste skostørrelser gir noen begrensninger.
- Savner skrittluke.
- Opprullet hette er litt i veien ved bruk av hjelm.
- Sikkerhetshempe for glidelås hekter seg fast.
- Har ikke lomme for mobil/GPS tracker, i likhet med mange andre drakter.
- Navnelapp/felt burde vært på plass.
- Kun en farge.