Sea-Doo Spark Trixx

0
14901

Prøvekjøring av Sea-Doo Spark Trixx:

 

Tilbake til røttene.

Det har vaket i overflaten lenge, BRP Sea-Doo hadde ett hull i produktlinjen som måtte fylles. Utviklingen de siste årene har gått stadig mer i retning av race fokuserte egenskaper. Selv maskinene som er ment som innstegs-plattformer er relativt aggressive i forhold til hva som var på markedet for bare noen få år siden. En mere leken og rimeligere maskin som lokket hele familien måtte komme på plass.

I 2013 ga BRP oss Sea-Doo Spark, denne tok markedet med storm, spesielt familier, men også ungdom og utleiere har flokket til disse maskinene som leveres i mange konfigurasjoner tilpasset bruk og antall passasjerer. Men de mest hardbarka vannscooter entusiastene har uttrykt at den manglet noe. Youtube generasjonen liker å vise seg frem og da må verktøyet stå i stil. Spark har en motor på 900 kubikk og 60hk eller 90hk i ett meget lett og robust skrog, men dette alene har altså ikke lokket alle til å velge den minste maskinen fra Sea-Doo. Dette kan nå være i ferd med å endre seg, for i høst slapp nemlig BRP nyheten om at en ny modell basert på Spark plattformen kommer i 2017, Sea-Doo Spark Trixx. Vi testkjørte den i Lake Havasu under IJSBA World Finals i oktober, og her kommer våre inntrykk av den nye trikse maskinen til Seadoo.

Med to tastetrykk og litt gass er «tail stand» så enkelt at alle kan klare det.

                                       Foto: Vannscooter Norge / Christian Hammernes

Årets party Trixx

Her hjemme på berget er ikke garasjene fylt med vannscootere av alle former og farger, utvalget bærer preg av at vi i alt for mange år hadde så og si totalforbud om man ser bort noen ivrige unge racing førere i Bergen. Tar man en titt på alle de forskjellige klasser som kjøres under World Finals i USA blir det fort klart at man her hjemme har gått glipp av mange morsomme maskiner. Felles for disse maskinene er at de er mere lekne. Det betyr ikke at dagens maskiner er kjedelige, men de mest solgte er blitt meget fokusert på power, racing og at de skal gå fort og svinge raskt. Med Sea-Doo Spark Trixx har leken definitivt kommet tilbake til vannscooter verden. For all del, jeg kan ha det morsomt med en RXP eller GTI, men dette er noe helt annet. Jeg tror ikke jeg har har glist så bredt på vannet under 5 knop i hele mitt liv! Med to raske trykk på en knapp og ett lett trykk på gassen står vannscooteren nesten rett opp. For det er dette som er party trikset til den nye modellen, det variable trim systemet (VTS) kan nå justeres til det ekstreme.

   Foto: BRP Norway AS

Nye fot støtter bak gir fantastisk kontroll.                     Foto: BRP Norway AS

Nytt Variabelt trimsystem

Den nye VTS funksjonen gjør at man nå kan justere vannstrålen fra pumpen +17 grader opp og -6 grader ned, mot +7 og – 4,5 i den originale utgaven. Denne er elektronisk styrt med to knapper på styret og reagerer lynraskt. Trixx kommer som 2up (to seter) med 90 hk, og dette er krefter nok i massevis, men uten den helt ekstreme toppfarten vi finner på storebrødrene. Selv i sittende posisjon løfter den scooteren og en godt voksen mann til en «tail stand» uten anstrengelse. Party trixx to av tre er nye fot støtter bak på scooteren, disse kan forøvrig kjøpes og monteres på andre modeller av spark om man ønsker dette. Ett par hull må borres men det har vist seg å være en grei operasjon å få ettermontert. Flytter man føttene bak på disse vinklede fot støttene forsterkes naturligvis effekten av den nye VTS vinkelen ytterligere. Og med ett lett trykk på gassen løfter scooteren seg kontrollert med snuten opp mot den blå himmelen. Ut fra vår testing kan man kjøre i denne posisjonen så lenge man vil og har balansen i orden. Selv om det er litt teknikk involvert om man vil unngå å bli våt, er det overraskende enkelt å kontrollere maskinen. En lite hint til en av sidene og du svinger kontrollert som om du spinner på en fot på dansegulvet. Dette gir en utrolig følelse av kontroll men samtidig er det også plass til å utfordre maskinens egenskaper.

Forbedret vinkel på VTS og fot støttene er en revolusjon          .                                       Foto: Vannscooter Norge / Christian Hammernes

Prikken over ién                                                                                                           Den siste nye funksjonen er ett justerbart styre, det kan løftes i høyden ikke ulikt en del snøscootere, Med en enkel hendel kan du justere styret høyere og muligheten for å ta en tail stand eller andre triks blir dermed enda enklere. Å heise styret på denne måten gjorde også at å kjøre stående også ble behageligere. Skal vi notere noe litt negativt er det at nettopp denne løsningen virker noe spinkel og slarkete når man åpner og lukker, men den funker.

Justerbart styre er party Trixx nummer tre fra BRP

                                            Foto: Vannscooter Norge / Christian Hammernes

 En vannscooter for alle                                                                                          Noen vil nok påpeke at dette egentlig bare er en lett oppgradert Spark, og det har de rett i. Men det er totalen i denne versjonen av Spark som gjør den til det jeg mener er en helt ny scooter, ikke en enkel midtlivs oppgradering. Filosofien til BRP ser ut til å fokusere på reduksjon av kostnader og utnytte det man har av hyllevare til å utvikle også nye konsepter, dette har de for så vidt også selv uttalt. Spark og mange av årets modeller er ett bevis på at de mener alvor med dette. De store dempede skrogene vil om ikke etterspørselen øker blant annet bli faset helt ut. Og flere modeller blir nå bygget i BRPś Polytech materiale. Dette er forøvrig er ett flott materiale om man ønsker en scooter som tåler bruk og juling i fjæra eller på hengeren. Uten lakk eller gelcoat og meget robust har dette vist seg å være ett godt alternativ til de mere tradisjonelle glassfiber løsningene, men når ulykken er ute er det derimot ikke bare enkelt å reparere.   

Farge og annet tilbehør er ett stort satsningsområde for BRP og spesielt Spark serien. I katalogen finner du ett stort utvalg i fargerike folier for å bytte farge, fendere, bagasje løsninger og mye mye mer. Det er ett bevist valg og kundene virker å sette pris på det, for med så mye tilgjengelig utstyr vil levetiden på disse maskinene bli lang. Med ett slikt utvalg kan maskinen tilpasses hele familiens behov.

Tilbehør mangler det ikke til Sea-Doo Spark, her i Wake Board utgave.

Foto: Vannscooter Norge / Christian Hammernes

Med plass til to                                                                                                              I standard utgave får du Spark som to eller tre seter, Trixx leveres som 2up som det heter i Sea-Doo verden. Salen er smal og ikke ulik det du finner på en cross sykkel. Den gir godt grep når den blir våt, men det mangler den fantastiske støtten Ergolock systemet Sea-Doo har på sine største modeller. Her må man kjøre som på andre litt eldre modeller og armstyrke er en fordel om det skal svinges hardt og mye. 3 timers koseturer med havne besøk og lunsj kan gjennomføres uten problem. Men at de større og tyngre modellene i glassfiber gir litt bedre komfort er åpenbar. Motoren er sterk og har en god respons, meget gjerrig på drivstoff er den også. Uansett valg av modell i Spark serien, fortjener den 90hk versjonen. Og skal man pirke litt til fortjener den også en oppgradering av impeller. Vi er heller ikke fremmed for å påstå at 110hk som konkurrenten Yamaha EZ har hadde passet bedre til denne utgaven. Anbefalt ekstrautstyr er Speed tie fortøynings løsning, fendere og ombordstignings steg. Skal du kjøre til eller fra hytta, til en brygge lunsj eller en lengre tur bør man også vurdere bagasjeroms løsningene.

En smal sal gir god kontroll Foto: Vannscooter Norge / Christian Hammernes

Terningkast 5                                                                                                             Går du med en plan om å kjøpe vannscooter i år bør denne modellen etter min mening stå høyt på listen. Erfaringsmessig er det alt for mange som går til innkjøp av vannscootere som har masse hestekrefter og beregnet på racing og ikke lek når de velger scooter, men det tar vi mer om en annen gang. Trixx er Spark versjonen som gir mening for hele familien, og er definitivt egnet til både transport til hytta, lek, racing og turkjøring. Vi gir den en sterk 5 på vår terning.

Faktaboks:                                                                                                                INFO OM VANNSCOOTEREN

Pluss:

  • Familie vennlig og meget enkel å kjøre.
  • Godt utstyrt og rimelig
  • Lavt drivstoff forbruk
  • Støysvak
  • Lav vekt som gjør den enkel å sjøsette
  • Velfylt katalog med ekstrautstyr

Minus:

  • Kommer foreløpig kun i en farge, men dekaler er tilgjengelig
  •  Styre stammen virker litt slarkete og spinkelt

Konkurrenter: Yamaha EZ

SPESIFIKASJONER: 

  • Lengde: 279 cm
  •  Bredde: 118 cm 
  • Vekt: 192 kg (tørr)
  •  Byggemateriale: Polytech (polypropylene)
  • Drivstofftank: 30 liter
  •  Sitteplasser: 2 personer
  • Motor: Rotax 900 HO ACE 90 hk
  • Kjølesystem: Closed loop
  • Drivstoff: Bensin 
  • Topphastighet: 42knop 
  • Pris: Fra 82500kr                                                                                                                              
DEL
Forrige artikkelVANNSCOOTERUTLEIE I NORGE
Neste artikkelALTERNATIVE FAKTA
Christian Hammernes is a Norwegian viking with a passion for all things that goes fast on land and water, and he likes to share his passion trough pictures, video and the keyboard. Epost: christian.hammernes@vannscooternorge.no