SEA-DOO ST3: VISER VEIEN VIDERE

0
9087
Lunsj i det fri med Sea-Doo
Seadoo modulert sete

SEA-DOO MED VINNEROPPSKRIFT

BRP Sea-Doo smelter racing og touring sammen ved lanserering av ett nytt revolusjonerende vannscooter skrog for 2018 sesongen. Er ST3 endelig en vannscooter plattform som dekker alle behov?

Valgets kvaler

ST3: Samme plattform men 3 ulike modeller for ulike behov og preferanser.

Med over 40 ulike modeller å velge mellom hos de tre store vannscooter produsentene Yamaha, Kawasaki og Sea-Doo finnes det en vannscooter som dekker de fleste behov. Legger man til ulike varianter og fargekombinasjoner blir antallet scootere å velge mellom nesten tre ganger så stort. At Kanadiske BRP for 2018 sesongen lanserer ett helt nyutviklet skrog innebærer i modellnavn ikke store nyheter, men implementeringen av ST3 plattformen gir oss altså i realiteten en rekke helt nye vannscootere å velge mellom. Hvorfor er dette så viktig må vi til offshore racing for å forklare, mer om det litt lengre ned i artikkelen.

Fusjon i glassfiber

ST3, som det nye skroget er døpt endrer dimensjoner, vekt og egenskapene til de største Sea-Doo modellene betraktelig. Man har valgt å blande egenskapene til S3 skroget som de største modellene hadde til frem til nå, med det sylskarpe T3 skroget til racing modellen RXP-X.

I front starter skroget med en 22 graders vinkel, designet for å dele havet i to når bølgene blir litt større, noe som gir bedre retnings stabilitet og en knivskarp presisjon når en ny linje skal velges.

Likheten med racing modellen RXP-X er her slående, men ST3 modellene føles langt mer forutsigbare og samtidig mer kapable enn de eldre S3 & T3 modellene. Selv om arven fra RXP er åpenbar er det ikke her man har hentet all inspirasjon fra. Godt er det, for det nye skroget fungerer fabelaktig bra i alle forhold.

Det nye ST3 skroget front
T3 Skroget front (RXP-X)
Det utgående S3 skroget front

Forsetter vi bakover er steppingen også endret kraftig, igjen for å gi mer stabilitet og forutsigbarhet i bølger og sving. Harde vinkler og ikke avrundede som tidligere gir en merkbar effekt under kjøring. Ikke nok med det, skroget er faktisk bredere enn de gamle modellene som igjen gir forbedret stabilitet, og vi kan bekrefte at 3,1cm utgjør en merkbar forskjell. Fotbrønnene er som følge av dette litt bredere og dypere, noe som gir ekstra god plass når du skal bevege deg på maskinen.

Førermiljø RXT-X 2018

Trygghetsfølelsen når du beveger deg rundt på scooteren når den står stille er tillitsvekkende, men denne tilliten til forutsigbarhet og stabilitet er langt mer merkbar i fart. ST3 modellene er på toppen av dette kortere en utgående modell, hele 8,4cm faktisk. Og den totale pakken ga en slående effekt spesielt under kjøring på bølger. Selv luksus modellen GTX Limited virker leken og trygg på samme tid, en uslåelig kombinasjon.

Sea-Doo GTX 300 2018 ST3

Slankekur

Dimensjons dietten er ikke over med lengde og bredde, også vekten er redusert og er kanskje mer merkbar for oss vanlig dødelige. 39kg har man klart å fjerne fra modellene med det nye skroget. Det er altså ikke lenger noen unnskyldning for at scooteren blir for topptung når svigermor spør om å få sitte på. For skal man være helt ærlig har de største modellene til Sea-Doo hatt litt høyt tyngdepunkt.

Vi har ofte vært vitne til at en vilkårlig RXT har vippet rundt under sving i sakte fart og lek, da spesielt med passasjer. I og for seg helt udramatisk, men en reell faktor for aktive førere. Selv om BRP ikke nevner akkurat dette, har man adressert nettopp det høye tyngdepunktet ved å senke salen, og da etter vår mening også gitt kontroll og komfort en ny dimensjon. Bevegelsesfriheten når du står og kjører blir også merkbart bedre som følge av salen er flyttet nesten 8cm lengre ned, ett klokt valg av BRPś ingeniører synes vi.

Lavere sal gir større bevegelsesfrihet, også på GTX 300

Win on Sunday – Sell on Monday

Sea-Doo har i racing sammenheng ikke nådd helt de høyder BRP nok kunne tenkt seg. Vi har en sterk mistanke om at T3 (RXP-X) og S3 (RXT) skrogets manglende suksess spesielt i off-shore seriene i USA nok trigget utviklingen av ett nytt skrog. Og la det ikke være tvil, racing seiere gir prestisje og salg, ikke i det kalde Norge kanskje, men merkbart i Nord Amerika. Vi har lang erfaring med RXP-X modellene, og fordelen og ulempen med denne modellen er at den kan svinge rått og brutalt. RXT er allikevel kapabel så det holder, men noe snillere og mykere i styreresponsen.

Sea-Doo RXP-X
Sea-Doo RXP-X 300 i nye farger for 2018 modellene

WOW følelsen var stor da vi fikk teste den nye RXT nå i oktober, spesielt merkbar ble forskjellen når vi på få sekunder kunne bytte mellom de to skrog modellene under test i middelhavet. På ST3 modellene er egenskapene helt spot on, både for racing og fritidsbruk. Og selv om Sea-Doo ikke markedsfører modellen som ren racing modell ligger det nok ett klart håp om at ST3 og da spesielt RXT igjen skal dra Sea-Doo tilbake i toppen også off-shore racing. Yamaha og Kawasaki bør med andre ord følge med kommende sesong.

Man skal ikke glemme at RXP er en fantastisk maskin for lukket bane og rolig vann, men den krever stort mot og stor styrke og utholdenhet for å utnyttes maksimalt. RXT derimot har potensiale for å kunne brukes til alt, spesielt nå som vannscooter racing i større grad går på større og mer åpne baner. 2018 blir ett spennende år for Sea-Doo om førere foretar ett bytte av maskin til den nye modellen. Hvorfor er racing viktig spør du kanskje? Vel dette forteller mye om egenskapene til en modell, og det er viktig å se på hva som brukes hvor når vi vanlige forbrukere skal velge ny vannscooter. Kule farger og styling er ikke alt her i verden, det er derfor viktig å merke seg at ST3 modellene er i tillegg til å være meget kapable maskiner, også perfekt for familien og langturer. Det er det de i hovedsak er ment å benyttes som, turmaskinen som klarer alt.

Keep iT Cool

Internt er det ikke alt for store endringer, men kjølingen har blitt både forenklet og forbedret. En helt  ny «ride plate» under scooteren og en større oljekjøler er på plass, som samlet gir en vesentlig forbedring og vil trolig gi utslag på effekten på Rotax motorene på hele 1630 kubikk. Verdt å nevne er det at også motorene på 1503 kubikk har nå fått plasma coating i sylindrene som på de største motorene.  Vi kommer tilbake med mer om det i artikler om hver enkelt modell.

Ny rideplate for ST3 modellene
Små endringer internt på Sea-Doo modellene for 2018. Forenkling er stikkordet.

Ingen demping legger ingen demper

Toppmodellene til Sea-Doo har de siste årene hatt ulike løsninger av demping av salen. Mange, også her i Norge har satt stor pris på denne funksjonen, og dempingen har uten tvil flotte egenskaper for de som ønsker ekstra komfort under kjøring. Men salget av disse modellene har ikke stått helt til forventningene, og allerede i fjor hintet man om at demping ville bli fjernet fra modell listen om salget ikke tok seg opp.

Sea-Doo tilbyr ikke lenger demping på sine modeller. We say, you dont need it !

Du har nok allerede gjettet det, 2018 modellene får ingen demping av sal. Om dette skyldes kun salg, eller at man allerede i fjor hadde bestemt dette i forhold til at ST3 skulle lanseres får vi nok ikke vite. Men etter vår mening gir det nye ST3 skroget uansett ikke lenger det helt store behovet denne løsningen. Måten det nye skroget tar bølger på  er overraskende komfortabelt, og salen på GTX Limited gir en utmerket kompromiss løsning sammenlignet med dempede modeller. Ingen grunn til å deppe over bortfall dempingen altså, og lommeboken har nok heller ikke vondt av at ett relativt stort service punkt nå er eliminert.

Party faktor

Nå skal ikke vi begi oss inn i debatten om vannscooter støyer mer enn andre fartøy, men at Sea-Doo nå i likhet med Kawasaki lanserer ett 100W Bluetooth Audio system vil nok gjøre at det er musikk som tar oppmerksomheten når de nye modellene sklir inn i havnen i sommer.

Sea-Doo Audio system
Sea-Doo Audio system er etter vårt syn påkrevd ekstrautstyr

For dette systemet kan spille høyt og med en relativt pen lyd også, litt innestengt i mellomtone nivået men ellers fantastisk. Selv i høy fart, med hjelm og motvind hørte vi favoritt bandet  synge ut motivasjons musikk mens vi utforsket vestkysten av Kypros i oktober. Systemet er standard på GTX Limited, men kan kjøpes til på de andre modellene, prisen ligger på ca. 7900kr pluss montering.

Vår dom etter test: Løp og kjøp!

Vår mening er at dette er ett system du bør montere, og at det faktisk er der den dagen du skal selge maskinen vil uten tvil øke annenhånds verdien sett opp mot modeller som ikke har det. Med andre ord, kryss av i utstyrslisten og se etter kampanjer fremover.

Ekstrautstyr

BRP har i mange år vært flink med tilleggs utstyr, da spesielt for maskiner på land og til Trixx modellene på sjø. Dette har Sea-Doo nå dratt nytte av og lanserer bagasje systemet LinQ som standard for ST3 modellene.

Bort med designplast bak, og vips har Sea-Doo laget markedets største badeplattform for PWC

Badeplattformen har endret design og gir derfor en tilnærmet flat plattform, her har man satt inn hurtigfester som raskt lar deg montere på en eller flere modulære bokser for bagasje, bensin eller vanntett oppbevaring.

LinQ bagasjesytem ser bra ut, og funker også i praksis. Hørte vi langtur?

Sea-Doo LinQ bagasje system

Vi må også nevne setene som nå er modulære, og kan i beste piknik stil plasseres lengre bak slik at man kan nyte en bedre lunsj ansikt til ansikt. Det flytende setet bak kan altså fjernes helt og du kan derfor få ett helt nytt utseende på din vannscooter.

Lunsj i det fri med Sea-Doo
Sea-Doo modulert sete lar deg nyte lunsjen i det fri.

I MC verdenen kalles løsningen ofte one-sit og selv om det er noe uvant er det en look vi liker, kommentarer på nett indikerer at scooteren ser lang ut men dette er altså ett synsbedrag. Fordelen med dette blir også åpenbar for folk som driver med FlyBoard wakeboard osv, der piloten nå har større plass for å sitte bak med fullt utstyr på, og for å ta det av osv, og da i tillegg ST3 plattformens ekstra stabilitet som en ekstra sikkerhets faktor.

RXT-X 300 med det avtagbare passasjer setet tatt av.

Wakepole kan enkelt monteres på alle modellene og gir en flott dimensjon til bruksområdet til ST3 plattformen, familien er altså ikke glemt.

Wakepole med enkel montering gjør at hele familien kan få glede av vannscootern.

Plass til det meste

Litt skepsis må vi innrømme vi hadde da det ble meldt om at den tradisjonelle bagasjeroms løsningen var endret til fordel for å løfte hele fronten inkludert styret. Dette i stedet for bare en luke foran og at dette gikk på bekostning av oppgitt volum. Fordelen er at man nå slipper å dingle over styret med beina i været for å fiske frem utstyr som ligger nederst i bagasjerommet. Man har altså full tilgang til hele rommet fra sittende stilling.

ST3 modellene har fått nytt redesignet bagasjerom.

Og volumet er langt mer praktisk utnyttet enn på utgående modeller. Romdelere finnes det også, vi liker løsningen og håper lukkemekanismen tåler tidens tann. Vi noterte at det krevde en del kraft både for å åpne de to låsene, og også en del for å få luken til å gå i lås. Vi velger å se på dette som positivt, og venter spent på tilbakemeldinger etter en del bruk.

Nytt hanskerom med vanntett boks for din smarttelefon. USB lading er også tilgjengelig.

Hanskerommet er nå blitt ett mobilrom, med lite plass til annet. Men å kunne lagre og lade mobilen via USB i en tilnærmet vanntett boks er bare helt fantastisk. OBS. Audio systemet virker kun over Bluetooth. Vi må innrømme at vi nok kunne tenkt oss å ha plass til en vannflaske lettere tilgjengelig som på de andre modellene, men man kan vel ikke få alt her i verden.

En plattform for alle

Som nevnt, det finnes en vannscooter som dekker de fleste behov, ST3 er en fantastisk plattform men vi kan være glad produsentene ikke lager bare en modell. Sea-Doo har her laget en plattform for maskiner i det øverste prissjiktet og der vil den nok gjøre det godt, meget godt. For dette er en allrounder plattform uansett hvilken av utgavene du velger, men prisen gjør at den kanskje ikke passer for alle.

Prismessig blir disse modellene ett lite knepp dyrere enn tidligere, men fremdeles rimeligere en Kawasaki og Yamahas modeller i samme klasse. Det er nok i tillegg fornuftig å legge til audio systemet som drar startprisen opp med ca. 10 000kr ferdig montert. Modellene med ST3 skrog er RXT-X 300 og 230, Wake pro 230, GTX 155 og 230 samt Luksus maskinen GTX Limited 300.

Vi kommer tilbake med vår vurdering av de enkelte 2018 modellene om ikke lenge. Ikke glem at det hos alle produsentene finnes rimeligere modeller, en av våre favoritter er utvilsom Sea-Doo Trixx. For 2018 kommer den også som 3 seter, vel verdt å sjekke ut.

Sea-Doo Trixx 3UP overasket oss stort. Lett å kjøre og mer stabil til triksing enn 2 up.

Vil du vite prisene finner du de her: Sea-Doo 2018 Prisliste